תהיו שם במוצאי שבת, וסיבה לאופטימיות

כמעט שבוע אחרי, ויש לי הרבה מה לכתוב, אבל זה יהיה בפוסט הבא. הפוסט הזה לשתי מטרות. הראשונה, להזכיר לכולכם/ן להיות שם במוצאי שבת, כיכר רבין, 20:30 לעצרת ההזדהות, זכרון ומחאה.

השנייה, לחלוק אתכם את הדבר שהכי עשה אותי אופטימי וגרם לי אושר השבוע, וזו הכתבה מהארץ של היום עם בני הנוער הנפלאים האלו, שאני כל כך גאה בהם. וגם בתמי ריקליס שכתבה את המבוא הנפלא לרשימה הזו. קראו את הכתבה הזו ותדעו שננצח.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 1:14 pm

    והרשיתי לעצמי לגנוב ממך את החלק השני לפוסט שפרסמתי שתי דקות אחריך

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 3:34 pm

    מבחינה ציבורית. אתם יוצרים קמפיין אגרסיוי על בסיס ההנחה שהרצח היה ממניעים הומופוביים. אם יתברר שמדובר ברצח על בסיס אהבה נכזבת או משהו כזה, הריקושטים שתחטפו יהיו כל כך חזקים עד שתצאו נפסדים מכל העניין. את רוב הציבור ממש לא מענינת האפולוגטיקה הזו של "לא משנה מי הרוצח בכל מקרה זה על רקע הומופוביה".

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 3:56 pm

    עמיחי הנושא הזה נדון עד קץ בתגובות בפוסט הקודם שלי ואני מפנה אותך לשם ולמאמרים המצוינים של יריב מוהר
    ונדב פרץ
    אני לא הולך להוסיף על זה כאן, שקושרו בתגובות שם. אתייחס בפוסט נוסף בהמשך.
    מעניין אם היה פיגוע בבית כנסת אם מישהו היה מעלה כל כך הרבה ספקות על הרקע.

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 5:37 pm

    מוהר הם בדיוק אותה אפולוגטיקה עליה דברתי. יריב אולי צודק ואולי לא (לדעתי לא). אבל המכה שהציבור ההומואי (שאני נמנה עליו) יחטוף בגלל חוסר האחריות של מובילי הדיון הציבורי מקרב הקהילה תהיה כל כך חזקה אם יתברר שהיורה נמנה על שורותינו, עד שהיא תחזיר אותנו בדעת הקהל עליה אנחנו נלחמים בחירוק שיניים, שנים רבות אחורה.

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 6:45 pm

    עמיחי אני לא מסכים איתך בכלל וכתב כתבתי על זה בתגובות בפוסט הקודם שלי. אם יורה הוא הומו שבחר לירות בצורה כזו הרי שמרבית הסיכוים שמדובר במקרה קשה של הופמוביה מופנמת, או שנאה שתורגמה לשנאה קולקטיבית – שזה אותו דבר. בעיני כל הדיון הזה שחושבים שאולי זה הומו מראה כמה בעצם אנו מבינים שיש הומופוביה מופנמת. אני מוכן להניח כל עוד לא מוכן אחרת שאדם שבא למקום כזה וירה אחרת עשה זאת על רקע שנאה. ודווקא אם חו"ח יתברר שהיורה הוא הומו בעצמו, דווקא בגלל זה יש חשיבות להסביר כבר עכשיו את מה שניצן הורוביץ עשה וגם יריב מוהר ונדב פרץ עשו. השלילה שכבר מנסים לעשות לרקע ההומופובי של הארוע ושעוד יעשו, היא הומפובית בעצמה.

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 6:57 pm

    חזרתי עכשיו מהרי הקווקז, גיאורגיה, ארץ הנשמה הגדולה והאהבה הבלתי נדלית.
    ישר לתוך הרצח הנוראי הזה
    תודה לך איל על הפוסט הנוכחי והקודם-

    להתראות מחר בכיכר-
    אני יודעת שליבך יהיה איתנו שם, גם אם הדרכון יראה שאתה במקום אחר.

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 7:00 pm

    על הפנמה. אולי אתה צודק ואולי לא. הטענה שלי נוגעת לתפיסה של הציבור ולדעתי הציבור לא רגיש לדקויות האלה. לכן, ההתנהלות של הקהילה צריכה להיות אחרת. אישית לא אגיע לעצרת משום שאיני שוהה בארץ. אבל אני כלל לא בטוח שלו הייתי בישראל הייתי משתתף.

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 7:28 pm

    עמיחי, הרבה כאן מחוץ לשליטתנו. ברגע שהיריות נורו במקום שנורו כפי שנורו זה "מוסגר" כפשע כנגד הקהילה ההומו-לסבית על ידי הציבור והתקשורת בין אם נרצה או לא נרצה. כרגע צריך להסביר מדוע הוא כזה גם אם – ואולי בייחוד אם!- יתברר שהרוצח הוא הומו.

    מאירה תודה

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 9:30 pm

    ההפגנה במוצ"ש אורגנה בצורה גרועה, עוד יותר ממה שקרה ביום ראשון במשמרת המחאה. שם דיברו רק גברים הומואים וכמה א/נשי ציבור מחוץ לקהילה, עד שנציגת הביסקסואלים עשתה סצינה ודרשה שיעלו אשה מהקהילה על הבמה. הם אפילו לא ידעו מי היא ואיך קוראים לה, מרוב עיוורון.

    ועכשיו שוב נוצר מצב בו ההחלטות התקבלו ע"י חבורה מאוד לא מייצגת – וויצמן/הורוביץ/המל/אוחובסקי, שממש לא במקרה כולם גברים (ביולוגיים) הומואים אשכנזים. הם נוקטים בגישה ממדרת ויותר חשוב להם שריטה תופיע על הבמה מאשר ח"כ ערבי (מחול, שמעוניין לדבר) ו/או רב יהודי דתי (מלכיאור), הנואמת הלסבית שהוכנסה לרשימה רק אחרי לחץ מסיבי בוטלה היום בלי הסבר מעבר לעומס בנאומים (שיבטלו את פרס ההומופוב שהסית נגדנו ללא הרף בעבר!), ולא ברור מה יקרה עם ייצוגים נוספים.
    זה מכעיס אותי שהם מתנהלים בכזו ריכוזיות, לא משתפים וכשקבוצות בקהילה מבקשות להיות מעורבות, דוחקים אותן בטענות "אנחנו מייצגים את כל הקהילה". זה פשוט לא נכון.

    יהיה לי קשה מאוד עם העצרת, כי שוב לא יהיה ייצוג אמיתי על הבמה, שוב ייאמרו רק המילים היפות מהסוג של "אנחנו בדיוק כמו כולם אז למה מפלים אותנו", כשזכותנו לשיוויון גם כשאנחנו שונים/ות, שוב יתעלמו מהקשר בין אפליית הלהט"ב לאפליית הפלסטינים לאפליית האתיופים לאפליית הנכים או כל "אחר" אחר בישראל.

    אני אהיה שם כי יהיו בעצרת גם מרחבים אלטרנטיביים, שיקימו שם קבוצות שלא תיוצגנה על הבמה. הן החליטו שלא לוותר על הנוכחות ולייצר לעצמן (ומסתבר שגם לי) מרחבים שבהם יהיה מותר לי להרגיש פחד, להרגיש תסכול, להרגיש אחרת ממה שייאמר על הבמה.
    בניגוד למה שנאמר שוב ושוב ע"י אותה חבורה בתקשורת, זה פשוט לא נכון שלא יצליחו להפחיד אותנו.
    הנה, הצליחו.

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 9:35 pm

    אייל,

    זה שהח"כ היחיד של הקהילה עומד על במות (לדוג' במשמרת המחאה של יום ראשון) ומדבר על "הקהילה ההומו-לסבית", וזה שחבר המועצה וייצמן מדבר ככה גם הוא, וזה שהתקשורת ששונה אחריהם מדברת ככה, לא הופך את זה לבסדר.
    יש בקהילה עוד א/נשים חוץ מהומואים ולסביות.
    אני רק מעיר, למרות שבטח ציטטת כשכתבת על "פשע כנגד הקהילה ההומו-לסבית".

    תודה.

  •   ביום אוגוסט 7, 2009 בשעה 10:42 pm

    כפי שיש נשים ששונאות נשים. בשורה התחתונה – השנאה מוטמעת בהם עמוק ע"י חברה הומופובית/לסבופובית (במקרה של הומאים ולסביות) ומיזוגנית (במקרה של נשים), מוטיבים שמאפיינים גם מסיתים גלויים מטעמי דת ו"מוסר".
    כך או כך, זה פשע שנאה – ועוד לא דיברנו על המוטיבציה של אדם לרסס אנשים שהוא לא מכיר ביריות. אני מכירה את הסתייגויותיך, אני שומעת אותן גם מאנשים מסביבתי החברתית והמשפחתית, אבל אני דוחה אותה על הסף. לא הורגים מאהבה, ולא הורגים הומואים משנאה שאין לה כתובת (הקהילה ההומולסבית, במקרה זה). הטיעונים האלה מזכירים לי את "נרצחה על רקע רומנטי". כפי שנשים שנרצחות ע"י גברים – זה לעולם פוליטי, כך גם הרצח הזה.

  •   ביום אוגוסט 8, 2009 בשעה 2:30 am

    חנה – מסכים עם כל מילה. כמה כיף להסכים (כי כשאנו לא זה נמשך על פני עשרות תגובות…)

    להטב, אני מבין את התסכול והכעס. אתחיל מהסוף דיברתי על איך הציבור תופס את הפשע ואמרתי שהוא תופס כשנאה נגד הומואים ולסביות, ובכוונה השתמשתי במושגים האלו כי זה השיח הציבורי – אני חושב. אני משתדל להשתמש בשיח אחר בדברים שלי.

    מעבר לכך, ניסיתי כמה שיכולתי ממרחק להבין את הסוגיות האלו וגם קצת להתערב בהן. קשה לי לשפוט לאור הנסיבות. מאוד הוטרדתי מכך שלא היתה אף לסבית ברשימת הדוברות שפורסמה. דיברתי היום עם חלק מהאנשים שאתה מזכיר כמארגנים והם אמרו לי שבהחלט תהיה דוברת לסבית. לגבי מחול ביררתי ואמרו לי שהתלונות והמחאות הגיעו עוד לפני מיצוי הדיון איתו, ואחר כך קיבלתי מידע שהוא אכן ידבר. אז אני סימפטי ואמפטי לכל הטענות אבל יתכן שחלק מהן בסוף זכו למענה. אני לגמרי מבין ושותף לדיון הביקורתי. אני מקווה שעוד נשים כמו מיכל עדן תכנס לתפקידי מנהיגות וגם בצורה לא ממוסדת כמו בעיריה והייתי רוצה לראות נשים כאלו חלק מועדת ההיגוי של העצרת או איך שנקרא לזה ואם אכן לא היו בזה נשים לסביות זה חבל. אני כן תמיד מקווה שנשים ירוצו למשל לועד האגודה, יקחו תפקיד אקטיבי בו, יתמודדו על היו"ר וכו' וישפיעו גם דרך המוסדות האלו כפי שלמשל נורה גרינברג עשתה. מודע לכל הסוגיות של תנאים כלכלים חברתיים ואחרים שמדירים נשים. ולביקורת שקיימת, אך בה בעת בואו נפעל יחדיו לשנות זאת גם בכך שנשים ינסו להכנס למקומות האלו. אני ארגנתי קבוצה בזמנו של משפטנים להטבים. הנסיונות שלי להביא נשים די נכשלו. מעט באו והן נשרו די מהר על אף שאני לא חושב שהדיונים הדירו אותן ועל אף שחלק ניכר מהפעמים הן היו המרצות הראשיות. סוגיה מורכבת בעולם הזה.

    ניצן לפחות בדיון בכנסת אני די בטוח דיבר על טרנסים וביסקסואלים. לא ראיתי את מלוא נאומו בעצרת. הבנתי שכן היו גם לסביות שדיברו בעצרת לצד נשים סטרייטיות? הדר נמיר דיברה?

    תמיד צריך יותר.

    טוב יש עוד המון מה לחשוב על הסוגיות שהעלת ותודה שהועלו. ממליץ תמיד על הספר המצוין של
    URVASHI VAID
    על המתח בין דרישת ההכרה וחשש המיינסטרימיזציה בפוליטיקה להטבית. יודע שהתשובה לא היתה מספקת נושא שצריך להמשיך לדון בו.

  •   ביום אוגוסט 8, 2009 בשעה 1:13 pm

    יש רק בעיה אחת עם התיאוריה של "רצח ללא הבחנה" – היא לא מבוססת.

    בהחלט ייתכן שהרוצח הוא חייל מבאי הבר-נוער שמכיר היטב את באי הבר-נוער והסתכסך איתם ולא רצח אותם סתם בגלל שהם איזשהם הומואים שהוא לא מכיר.

    במקרה גיליתי שפורסם שכמה ימים לפני הרצח הייתה תגרה גדולה בתוך הבר-נוער. כמו שאמרתי קודם, גם אם מדובר ברצח ללא הבחנה זה לא בהכרח על רקע הומופובי, אבל לא הוכח שזה רצח ללא הבחנה.

  •   ביום אוגוסט 8, 2009 בשעה 7:13 pm

    כמובן חיים,
    תמי קיים סיכוי שהאדם הזה הסתכסך בצורה כל כך חמורה עם כל אחד ואחד מבאי הבר-נוער שהוא החליט להרוג את כולם בלי שום קשר לנטייתם המינית. אבל זה כל כך בלתי סביר שנשאיר את זה לאותה פינה של "מקרים שיש סיכויי תיאורטי קלוש שהם נכונים אבל אין לנו מה לעשות אם זה כרגע" באותה פינה ניתן לשלב עוד השערות שיש סיכוי תיאורטי שן נכונות: ישראל הפילה את התאומים, היהודים באמת שתו דם של נוצרים בפסח, השואה אכן נופחה מעבר לכל פרופורציה, האמריקאים לא הרגו אינדיאנים, וארלוזרוב נרחצ ע"י חייזרים. ייתכן

    קצת יותר קשה לי להתווכח עם העמדה של עמיחי, שגורס כי הציבור לא יבין דקויות מהסוג הזה ויראה בכל מקרה שבו יתברר כי הרוצח הומו, מקרה של התנפלות סרק של הקהילה נגד המסיתים. לצערי, למרות שזה מופרך, סביר מאוד להניח שהוא צודק. זה עדיין לא אומר שצריך בהכרח להיכנע להגיון הזה. אבל זה משהו לשקול ולהיערך אליו.

  •   ביום אוגוסט 10, 2009 בשעה 3:07 am

    יריב, אף אם עמיחי צודק, הרי שדווקא בגלל כך צריך אכן להיערך, ולכן טוב שכתבת מה שכתבת ואף הפצתי זאת ככל יכולתי, וטוב שניצן הורוביץ אמר מה שאמר בכנסת וצריך להמשיך לדבר על כך.

    חיים, מעניין שדווקא אתה שמבקר את ההנחה שיש ברצח הזה מרכיב הומופובי כי כביכול אנו לא יודעים, עסוק כל הזמן בנסיונות לטעון ולהוכיח שהרצח אינו כזה, על סמך ידיעות שקראת – גם אני קראתי היום בהארץ – על כך שהיו תגרות בין בני נוער.
    צר לי אבל אני אשאר בדעה שאם אדם נכנס למקום שייחודו הוא שהוא מקום מפגש לנוער להטב"י, ויורה בלי הבחנה, הרי שזהו פשע כנגד הקבוצה הזו כקבוצה. באירוע הזה נרצחו שני אנשים שקשה להניח קשר מיוחד בין שניהם ורצון לרצוח דווקא את שניהם ונפצעו רבים אחרים. אבל יש אנשים שממש באובססיביות עסוקים בנסיון לשלול את הרעיון שירי לא מובחן כזה הוא משהו שמופנה כנגד קבוצה כזו. כפי שכבר כתבתי עד שיוכח אחרת אז רצח כזה הוא מכוון לקבוצה. גם אם יסודו מתחיל באיזה סכסוך אישי הרי שהוא מתגלגל למשהו אחר. בכל מקרה אני מאוד מוטרד מהרצון של אנשים מסוימים כל כך לנסות ולשלול כאן כל יסוד של הומופוביה, הרי מעולם לא היית מעלה על דעתך אם היו שמים פצצה בבית כנסת בחו"ל לשלול את המימד האנטישמי.

    בכל מקרה הדיון הזה כבר נערך ואני לא מוצא לנכון לנהל אותו בשלב זה במעגלים עד אין סוף. יש בזה גם משהו פוגעני בעיני.

  •   ביום אוגוסט 10, 2009 בשעה 12:27 pm

    הערה ליריב שמנסה להגחיך את טענתי – עד כמה שאני מבין מדובר בקבוצת מפגש די קבועה במקום ובשעה, כך שאפשר להמשיל את זה לרצח ללא הבחנה שעושה תלמיד בבני כיתתו לאחר אירוע שבו הושפל בכיתה ואיש לא יצא להגנתו. כלומר, אני באמת חושב שהתסריט של רצח ללא הבחנה הוא תסריט לא מבוסס.

    בכל אופן, בעיני באמת הטיעון של עמיחי הוא העיקר, והטיעון הזה הוא כמובן גם ביקורת אישית עליך אייל שנטלת חלק בסיקור התקשורתי נשוא הביקורת. אבל לא נוח לי לעסוק בביקורת מהסוג הזה כי אתה מעביר מסרים שלך זה לא נוח, אז נמתין לפוסט שלך לאחר פענוח הרצח.

  •   ביום אוגוסט 10, 2009 בשעה 12:37 pm

    התייחסתי כבר מספיק לטיעון של עמיחי ולבעייתיות שבו ואיפה הוא טועה לדעתי. אין לי צורך לומר זאת שוב.
    אם התלמיד הושפל בכיתתו ואיש לא יצא להגנתו כנראה שהוא פיתח שנאה לכל הכיתה וזה רצח ללא הבחנה גם במידה מסוימת. אבל כל ההשוואות האלו גם לוקות בחסר ואני לא הולך להסביר שוב למה.

טרקבאקים

פרסם תגובה

שדות נדרשים מסומנים *

*

*